Wat moet je weten over gezonde voeding en gezond eten?

Vergeten "ingrediënten"

gezond eten


Wat men gezonde gezonde voeding vindt scheelt van moment tot moment en aan wie je het vraagt. De ene keer is een ei superfood, de andere keer een gevaarlijke cholesterol bom, Soms is melk de witte motor, soms de witte sloper. Wie heeft er gelijk en wat is waar? Voeding wordt helaas maar al te vaak gereduceerd tot een samenstelling van stofjes en wat die allemaal doen in het lichaam. Wil je gezond eten? Dan is het belangrijk het volgende te weten. Want er is een andere kant aan voeding die vaak wordt vergeten tussen alle diëten.


Wat Hoe Waarom

De meeste informatie over eten gaat over de vraag: Wat. Wat is gezond? Wat doet het met het lichaam? Wat is de hoeveelheid suiker en calorieën? Wat komen we tekort aan vitaminen, mineralen of vetzuren? Ik vind dat best vreemd, omdat het Waarom we eten vaak bepaald Wàt we eten. En het Hoe we eten bepaalt Wat het met ons doet.

Kwaliteit in, kwaliteit uit

Mensen hebben veel redenen om te eten. Wanneer je kijkt naar wat men zoal eet lijkt het erop dat ze de belangrijkste reden zijn vergeten. Eten is net zo basic als adem, je hebt het nodig om in leven te blijven. Zowel de kwaliteit van de adem als de kwaliteit van het eten zijn van grote invloed op je kwaliteit van leven. Wees bij je keuze van je voedsel én tijdens het eten ervan, je bewust dat het een stukje JIJ moet worden. Hoe je lichaam herstelt,  hoe het werkt, hoe je denkt, hoe je je voelt, het wordt allemaal beïnvloed door wat je eet. Weet dit.

Lekker

We eten vaak ook omdat het lekker is. Dat maakt iets dat nodig is al een stuk makkelijker. Smaken verschillen en wat je graag proeft verandert. Gelukkig is het zo dat wanneer we in balans zijn, we die dingen die goed voor ons zijn, juist erg lekker vinden. Onze trek geeft dan aan wat we nodig hebben. Helaas is het zo dat wanneer we niet in balans zijn, we graag dingen eten die niet goed voor ons zijn. In de Chinese geneeskunde is dit een bekend gegeven. Vragen naar smaakvoorkeur is een onderdeel van de diagnostiek bij acupunctuur. Onze smaakvoorkeur kan ook veranderen. Bijvoorbeeld wanneer we gezonder gaan eten. Voedsel met smaakversterkers, zoetstoffen, veel suiker of  zout wordt dan een stuk minder gewaardeerd.

eet probleem


Emotie

Grijp jij naar eten wanneer je stress hebt? Wanneer je last hebt van frustratie, verdriet, eenzaamheid, verveling of een andere moeilijke emotie? Sta jezelf dan toe om even bij dat gevoel stil te staan, durf het even te voelen, te onderzoeken. Vooral wanneer het een terugkerend gevoel is, is het belangrijk dit gevoel goed te kennen. Dat eten voor jou nú een manier is om hiermee om te gaan. Voel je daarom niet schuldig, veroordeel het niet. Weet dat er ook gezonde en bevrijdende manieren zijn om hiermee te leren omgaan. Dat kan later wanneer de tijd daarvoor rijp is en de wens tot veranderen en loslaten groot genoeg is. Vergeet zeker niet te genieten wanneer je los gaat op die beker ijs, zak chips of stuk chocoladetaart. Wanneer je iets ongezonds doet, is ervan genieten het gezondste wat je kunt doen.

Honger

Soms eten we om de honger te stillen. Het gevoel van een lege maag wordt vaak verward met honger. Het is een goed teken wanneer je dit gevoel kent want onze spijsvertering functioneert het beste wanneer het af en toe rust krijgt. Er ontstaat ook een soort hongergevoel wanneer we bepaalde voedingstoffen nodig hebben. Wanneer je veel vulling eet met weinig voeding ( veel vet en koolhydraten zonder vitamines en mineralen) ontstaat er toch onweerstaanbare trek. Dit mechanisme werkt vaak obesitas in de hand. Zorg voor een goede verhouding tussen vulling en voeding.

Extra smaak

Wanneer je echte honger hebt gekend, wel eens hebt gevast, een nachtelijke sjamanistische plantenceremonie hebt beleefd of op een meditatie retraite hebt gezeten, dan zal de volgende manier van eten je bekend voorkomen. Ga anders opzoek naar een dergelijke ervaring, het zal je relatie met voeding zeker verbeteren!  Probeer dan elke keer voordat je gaat eten in gedachten even terug te gaan naar dat ene moment.....

Dat ene moment dat je de schepper op je blote knietjes kon bedanken voor wat er voor je op het bord lag. Wees dankbaar voor je eten. Zorg ervoor dat je die dankbaarheid echt voelt voordat je je eerste hap neemt. Dankbaarheid is het krachtigste gebed. Dankbaarheid voelt goed en maakt gelukkig. Dankbaarheid voedt het hart. Dank jezelf dat je voor deze maaltijd hebt gezorgd, dank het winkelpersoneel, het transport, de boeren, de dieren, de planten, de aarde en de zon. Jij hebt zelf de keuze om je eten te waarderen, wonderbaarlijk en bijzonder te vinden of gewoontjes. Welke keuze geeft de beste smaak aan het eten en jouw leven?

mindful eten


Aan tafel

Geluk, liefde, kennis en dankbaarheid worden meer wanneer ze gedeeld worden. Er zijn nog talloze andere redenen te bedenken om ervoor te kiezen om gezamenlijk te eten. Samen eten met je geliefde, en de dag doornemen met echte aandacht voor elkaar voedt je relatie. Kinderen ontwikkelen zich ook beter wanneer ze de gezamenlijke maaltijd kennen. Ik denk dat we allemaal wel het verschil hebben ervaren tussen de gezelligheid aan tafel of met een bord op je schoot voor de tv hangen. Nodig vaak mensen uit of laat je uitnodigen wanneer je niet graag alleen eet.

Wereld leed op je bordje krijgen

In de Chinese geneeskunde wordt bij maagklachten ook gevraagd naar eetgewoontes. Eten dient rustig te gebeuren, zonder afleiding of gespreksonderwerpen die de emoties doen oplaaien. Natuurlijk is het zonde van de maaltijd die je met liefde hebt bereid wanneer er meer aandacht is voor je telefoon, Goedemorgen Nederland of DWDD. Jezelf voeden met de ellende van de wereld die je via het journaal tot je krijgt samen met je eten is natuurlijk geen goed begin of afsluiting van de dag. Kies liever voor kaars- of zonlicht dan het licht van telefoon of televisie.

Bijtanken

De maaltijd is een mooi rustmoment, vooral in deze gejaagde tijd. Neem vooral ruim de tijd voor de middagmaaltijd. Dit zorgt ervoor dat je uitgerust en met een frisse blik weer verder kunt. Een goede middagpauze zorgt absoluut voor meer efficiëntie en voorkomt stress en burn-out, overtuig je baas daarvan! Na het ontbijt is de lunch de belangrijkste maaltijd. De avondmaaltijd is een mooie afsluiting van de dag en begin van avondrust. Dit hoeft maar een lichte maaltijd te zijn. Voor de avond heb je niet veel energie nodig. 

gezond eten


Maal-tijd-nemen

Waar vindt het belangrijkste gedeelte van de spijsvertering plaats? Vaak zijn mensen verrast wanneer ik zeg: de mond! Door het voedsel zo goed mogelijk te kauwen kan het goed mengen met een van de belangrijkste spijsverteringssappen: het speeksel. Hoe fijner het gekauwd is hoe efficiënter alle voedingstoffen opgenomen kunnen worden. Het goed proeven van bepaalde smaken zal het lichaam ook voorbereiden op ontvangst van die stoffen. Vloeistoffen dienen zich ook goed te mengen met speeksel. Herinner de woorden van Gandhi: drink uw voedsel en kauw uw drinken.

Eet eten

Natuurlijk is gezond eten belangrijk, je gaat er tenslotte een zeer intieme relatie mee aan. Het wordt een stukje JIJ voor een dag, een week, maanden of langere tijd. Maar pas op voor fixatie of bekeringsdrang!. Een gebakje kan best een keer en een veganistisch dieet werkt zeker niet voor iedereen. Eet eten, vooral planten, is het beste advies wat ik heb gehoord. Eet van alles wat, zaden, bessen, vruchten, groenten, eitjes, beestjes etc. Niet teveel bewerkt of voorverpakt. Volg je onderbuik gevoel, je boeren verstand.


gezond eten

Veel goede informatie over voeding vind je op de site van aHealthylife.nl . Juglen Zwaan heeft er zijn missie van gemaakt om over gezonde voeding de onderste steen boven te krijgen.

Voeding is een persoonlijke zaak. Op verzoek kun je tijdens een consult bij mij het antwoord krijgen wat de juiste voeding voor jou is vanuit natuurgeneeskundig oogpunt.

Maar voor iedereen geldt:

- Wanneer je weet dat je eet omdat het een stukje van jou moet worden;
- Wanneer je dankbaarheid hebt voor alles wat ervoor heeft gezorgd dat het op je bord terecht is gekomen;
- Wanneer je kan voelen wat je lichaam nodig heeft;

Dan is het niet moeilijk om de juiste keuzes te maken over wat je eet en de herkomst van je eten.

Geef eten de aandacht die het verdient!

Oefening

Weer een hele makkelijke oefening. Kijk of je weet wat je eet, is het een plantje, een beestje of iets anders? Hoe groeit het? Waar komt het vandaan? Wat stimuleer je met je aanschaf? Met welke werelden verbindt je je? Wil je dat het een stukje JIJ wordt? Geniet!

Smakelijk eten!

PS: Wanneer je iemand kent die eet, deel dan deze blog! Er kan belangrijke informatie in staan voor mensen die eten!! Laat je e-mail achter voor meer artikelen over voeding. Een reactie is ook erg welkom.
















3 opmerkingen

  1. Dag Erik.
    Goed om ook eens op deze manier over voeding te lezen. Alles heeft met alles te maken en het is goed dat we ons daarvan bewust zijn. Mooi artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, wat ik soms ook een maffe gedachte vind is dat er bouwstenen in je lichaam zitten die van over de hele wereld komen tegenwoordig. Er zit een stukje Egypte, Mexico, Rusland etc etc in ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je heb er veel aan leef en eet nu bewuster wat ik eet en waar het weg komt.en smaakt beter en voller word je ervan

    BeantwoordenVerwijderen