Een, twee, drie, vier,...... Minder stress, meer plezier

Vijf, zes, zeven, wat zal rust in mijn hoofd geven?

stressvrij



Hé kan het wat zachter daarboven?, ik zit te mediteren!

" dit nog doen, dat nog doen, eigenlijk heb ik helemaal geen tijd voor deze onzin, wat is dit oncomfortabel zeg!, zo kan ik niet mediteren, wanneer is het kwartier om?, waar kan dit nou goed voor zijn?, ik heb zin in een kopje koffie, dadelijk, of nee, een biertje!, o ja, adem volgen..., ha ha, helemaal vergeten!, misschien maar opstaan, of nee, toch blijven zitten, ik moet dinges nog bellen, zou hij al gemaild hebben? blah blah blah.... Hoe krijg ik toch die rust in mijn hoofd? ".


Wat je met rust laat, komt tot rust.

Kermis daarboven hè? Ja, gedachten zijn er, ze komen en ze gaan. Helemaal vanzelf. Je hoeft er niets voor te doen, je hoeft er ook niets méé te doen. Niet op reageren, alleen observeren. Tijdens meditatie krijgt geen enkele gedachte de hoofdprijs. De inhoud van de gedachten is van geen belang.  Door op een gedachte te reageren of op de inhoud in te gaan met een andere gedachte gooi je eigenlijk olie op het vuur. Door de gedachten met rust te laten zal de stilte tussen de gedachten uiteindelijk langer worden.

Hoe stiller je wordt, hoe meer herrie je hoort.

Het volume in de bovenkamer kan af en toe nogal aan de hoge kant zijn. Vooral in tijden van stress is het soms niet te harden. Tijdens rustige momenten kan het ook tekeer gaan. Op momenten dat je zelf rustiger wordt, stiller wordt, om te luisteren, te observeren, wordt je je meer bewust van de herrie. Constateer dat het er is. Laat het met rust. Dat blijft de beste manier om er mee om te gaan. Tòch is er een manier die kan helpen om je aandacht te richten op de adem en je hoofd tot rust te brengen. Een kinderlijk eenvoudig hulpmiddel maar kinderlijk eenvoudig leek de adem meditatie ook, en dat viel best tegen toch?.



Tien tellen.

Ga op je gemak zitten. Sluit je ogen. Merk op dat er een natuurlijke vanzelfsprekende, moeiteloze observatie is van je houding. Op dezelfde manier weet je, voel je, dat je er bent. Er is ook adem. Er komt lucht binnen en deze verlaat het lichaam, zonder hulp, vanzelf.  Op het moment van uitademen geef je je adem een tel mee. Een mentale notite in de vorm van een cijfer. Tijdens de uitademing: Èèn......, laat de inademing binnen komen, en laat de adem weer het lichaam verlaten: "twee"....... In, uit: "drie"...... Tot aan tien. Daarna begin je weer bij èèn.
  

Nu even niet.

Op deze manier zorg je ervoor om er helemaal bij te blijven en op te letten. Door het tellen heb je minder ruimte om op de andere gedachten in te gaan. In feite zeg je tegen de innerlijke dialoog: nu even niet, ik ben mijn adem aan het tellen en kan je toch amper horen omdat ik een, twee of drie hoor.
Het is eigenlijk een beetje zo als je vingers in je oren steken en nah na na nah na blèren wanneer je iemand niet wil horen.

Dertien... Opletten!

Omdat je aan het begin van de uitademing begint met het cijfer in je hoofd te benoemen moet je wel goed blijven opletten wanneer dat moment is. Ook is er geen moment van afdwalen mogelijk omdat je dan vergeet waar je bent gebleven met tellen. Wanneer je merkt dat je een uitademing de notitie "dertien" meegeeft of wanneer je op de ìnademing een tel meegeeft weet je dat je op de automatische piloot zat te tellen en dus niet zat op te letten.

(foto: Erika Larsen) link

Teugels voor het wilde paard.

Tel meditatie kan dus enorm helpen met de innerlijke dialoog met rust laten en ervoor zorgen dat je niet afdwaalt en wegzweeft naar pieker of dagdromenland. Het zal helpen met het trainen van je aandacht om deze op èèn plek te laten rusten en niet als een wild paard van her naar der te springen.

Naar het nu, maar niet ín het nu.

Deze techniek kan helpen om onze geest tot rust te brengen en onze opmerkzaamheid voor de adem te versterken. Zeker waardevol, vooral in het begin. Er zitten ook nadelen aan. Tellen is iets doen, meditatie gaat over niet-doen. Waarnemen, observeren bij meditatie "doe" je niet omdat waarneming, gewaar-zijn of opmerkzaamheid er gewoon is. Daar hoef je niets voor te doen, je zintuigen hoef je niet aan te zetten. het zijn ontvangers en je kunt observeren wat ze ontvangen.
Tellen brengt ons naar het nu, maar niet volledig in het stille tijdloze nu, daar is tellen onmogelijk.

De adem als mantra.

Er is een variant op deze techniek met een soortgelijk effect. Om afdwalen te voorkomen kun je benoemen wat er op dat moment is of wat je aan het doen bent. Hiermee overstem je ook je innerlijke dialoog. "ik adem in" zeg je in je hoofd op de inademing. Op de uitademing: "ik adem uit". Alleen "in", "uit" kan natuurlijk ook. Dit werkt hetzelfde als een mantra herhalen. Een mantra herhalen is een vrij gangbare methode bij meditatie om de geest tot rust te brengen.



Laat los wat niet meer dient.

Experimenteer. Kijk wat voor jou werkt. Zodra de geest rustiger wordt en je minder vaak afdwaalt, zodra je je aandacht kunt laten rusten bij het observeren van de adem en niet in de innerlijke dialoog verdwaald, laat dan dit gereedschap of hulpmiddel vallen! Net zoals met fietsen; zonder zijwieltjes ging het uiteindelijk toch allemaal net iets efficiënter.

Geleide meditatie.

Geleide meditatie kan ook een hulpmiddel zijn om de aandacht erbij te houden. Hier zitten voor- en nadelen aan. Een goede manier is om jezelf te begeleiden tijdens de meditatie. Op deze manier versterk je ook je autonomie en zelfvertrouwen. Toch kan geleide meditatie ons soms een frisse blik geven. Door net even een andere manier of andere woorden kan er soms dieper begrip ontstaan.
Welke meditatie je ook doet, het is altijd leerzaam om te observeren wat het met je doet. De reacties die in je lichaam en geest plaatsvinden, waar je geraakt wordt. Deze meditatie heeft bij mij intense gewaar wordingen opgeleverd, u bent gewaarschuwd.......

Nog tien tellen....

Een korte maar effectieve meditatie kan bestaan uit slechts tien ademhalingen met volledige aandacht te volgen. We kennen ook alleemaal de uitdrukking: eerst tot tien tellen. Het effect zal je verbazen wanneer je voordat je vanuit een heftige emotie reageert besluit eerst tot tien te tellen.........

Tot slot.

Hoe krijg jij rust in je hoofd?, Waar loop jij tegen aan bij het beoefenen van meditatie? Jouw vraag, jouw ervaring kan een goed advies of een inzicht voor een ander zijn. Laat daarom een reactie achter, wij zijn benieuwd!

 












 

Geen opmerkingen